بهترین فرمتی که میتوانیم برای عکس های وب سایت خود استفاده کنیم

در این مقاله فرمت هایی از عکس را باهم مرور خواهیم کرد که با توجه به حجم کم، از کیفیت بالایی برخوردار هستند و میتوانند به جذابیت و سرعت بیشتر سایت ما کمک کنند.

قبل از اینکه بخواید نوع فرمت عکس خودتونو انتخواب کنید باید به این مورد توجه کنید که قراره این عکسو کجا و با چه ابعادی استفاده کنید، عکس ها به دو صورت وکتور و رستر ایجاد و استفاده میشن که برای انتخاب بهتر باید با این دومورد آشنا بشید، در ادامه به شکل مختصر و مفید با این دو فایل آشنا میشیم

تصویر وکتور چیه و کجا استفاده میشه؟!

تصویر هایی که به عنوان وکتور شناخته میشن از یکسری منحنی ها و خط هایی برپایه ی فرمول های ریاضی تشکیل شدن و با نرم افزار های گرافیکی مختلفی مثل ایلاستریتور ایجاد میشن، این ساختار به شما این امکان رو میده تا بتونید در سایز های مختلف و بدون نگرانی از کم شدن کیفیت طرحتون ازش استفاده کنید.

ممکنه بعضی از برنامه های وب بابت ساختار ریاضی این نوع فایل ها نتونن شناساییشون کنن و همین مورد باعث شده  تا کاربرای کمی از این نوع فایل استفاده کنن و بیشتر به سمت تصاویر با فرمت رستر برن که باید بهشون حق بدین، ولی شما میتونید با استفاده از ایلاستریتور یا نرم افزار های مشابه تصاویر وکتور خودتونو ایجاد کنید و به نرم افزار فتوشاپ خودتون منتقل کنید و با گرفتن خروجی png و بدون نگرانی از شناسایی نشدن توسط نرم افزار های وب طرح خودتونو بارگذاری کنید.

تصویر رستر یا شطرنجی چیه و کجا استفاده میشه؟!

تصویر هایی که به عنوان رستر یا شطرنجی شناخته شدن برخلاف تصویرهای وکتور که از فرمول های ریاضی برای ایجادشون استفاده شده از مجموع تعداد زیادی پیکسل که در کنار هم قرار گرفته اند ایجاد میشه و هر چقدر تعداد پیکسل ها بالاتر باشه کیفیت تصویر شماهم بالاتر میره، اگه روی یک تصویر رستر زوم کنید میتونید به راحتی پیکسل هایی که برای شکل گرفتن اون تصویر کنار قرار گرفتنو به راحتی ببینید و هرچقدر زوم بیشتر بشه منحنی های دندانه دار خودشونو بهتر نشون میدن، پس اگه تصویر باکیفیتی میخواید ایجاد کنید باید تعداد پیکسل هارو بالا ببرید.

خوب حالا که انواع فایل هارو شناختین میتونید با توجه به نیازتون راحت تر تصمیم بگیرید که کدوم نوع تصویر برای کار شما مفیدتره، در ادامه با انواع فرمت فایل ها، مزایا و معایبشون آشنا میشید

 

فرمت JPEG:

مزایا: این نوع فرمت حجم فایل کمتری نسبت به سایر فرمت ها داره و همین مزیت باعث میشه تا صفحه شما با سرعت بیشتری بارگذاری بشه و به کاربراتون نمایش داده بشه و یک تجربه عالی رو برای اونا رقم میزنه. فرمت JPEG با اکثر برنامه ها سازگاره و اکثر طراحای وب از این فرمت استفاده میکنن.

معایب: مهمترین عیب این فرمت اینه که وقتی میخواید تصویری که یکبار خروجی گرفتیدو دوباره کم حجم کنید یا سایزشو تغییر بدید کیفیت خودشو از دست میده و دیگه اون کیفیت قبلو نداره.

 

فرمت PNG:

مزایا: در این نوع فرمت اندازه تصویر را بدون نگرانی از افت کیفیت میتونید کاهش بدید، سایزشو تغییر بدید و دوباره ذخیرش کنید. این یک مزیت اساسی به حساب میاد.در این فرمت شما میتونید تصاویر و طرحای خودتونو بدون پس زمینه ذخیره کنید، ویژگی که قطعا در طراحی وب به شدت بهش نیاز دارید.

معایب: این فرمت خاص حجم فایل بزرگتری از JPEG داره و اگه بخواید فشردش کنید مقداری از سایز تصویر کم میشه، ولی نه به انداره JPEG. و مورد بعدی هم اینه که برای تصویرهایی کمتر از شانزده رنگ بهتر عمل میکنه.

 

فرمت GIF:

مزایا: انیمیشن هایی که میتونن جذابیت خاصی به وب سایت شما بدن، انیمیشن هایی که با CSS قابل اجرا نیستن. تصاویری با محدوده رنگ پایین که در اندازه کوچک در قالب GIF عملکرد خوبی دارن.

معایب: این فرمت فقط ۲۵۶ رنگو پشتیبانی می کنه و میتونه انتخاب نامناسبی برای نمایش تصویر های شما با گستره رنگی بالا باشه. همچنین فایل های GIF فضای بیشتری نسبت به فایل هایی که حاوی تصاویر استاتیک هستند اشغال میکنه.

 

 

 

مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *