جلسه اول آموزش پایتون | متغیرها

آموزش پایتون

معرفی پایتون:

پایتون (به انگلیسی: Python) یک محیط یکپارچه توسعه نرم‌افزار همه منظوره،سطح بالا،شیءگرا، اِسکریپتی و متن باز است که توسط خیدو فان روسوم در سال ۱۹۹۱ در کشور هلند طراحی شد.

فلسفهٔ ایجاد آن تأکید بر دو هدف اصلی خوانایی بالای برنامه‌های نوشته شده و کوتاهی و بازدهی نسبی بالای آن است. کلمات کلیدی و اصلی این زبان به صورت حداقلی تهیه شده‌اند و در مقابل کتابخانه‌هایی که در اختیار کاربر است بسیار وسیع هستند.

متغیر چیست؟

متغیر یک ظرف برای نگه داشتن اطلاعات است.

وقتی ما یک متغیر تعریف کنیم، یک فضا را بر روی حافظه کامپیوترمان رزرو میکنیم که در آن اطلاعات بریزیم و نگه داریم. همچنین باید توجه داشت فضایی که رزرو میکنیم، باید یک اسم هم داشته باشد. دقت کنید که انتخاب اسم متغیر، کاملا اختیاری است. فقط باید با حروف شروع شود(با عدد مجاز نیست) و در اسم آن تنها میتوانید از حروف، عدد و بعضی علائم نگارشی استفاده کنید.

ملزومات اولیه استفاده از پایتون:

مسلما در ابتدا شما باید مفسر زبان برنامه نویسی پایتون را از سایت آن دانلود و روی کامپیوتر خود نصب کنید. پس از نصب آن دیگر شما می توانید از پایتون استفاده کنید و در محیط command prompt کدهای خود را اجرا کنید. ولی استفاده از محیط command prompt ویندوز کار نسبتا سختی است، مخصوصا اگر تعداد خطوط کد شما زیاد باید.

پس برای رفع این مشکل به سراغ محيط های توسعه يکپارچه (IDE) می رویم که کار ما را در برنامه نویسی بسیار راحت تر می کنند. IDE های بسیار زیادی برای پایتون وجود دارد و بسته به سلیقه اشخاص یکی از آنها را انتخاب می کنند.

معروف ترین IDE ها :
  • pycharm
  • spider
  • jupyter notebook

ما در این دوره از Pycharm استفاده می کنیم که با ورود به این لینک می توانید نسخه رایگان آن را دانلود و نصب کنید. پس از اینکه کار نصب IDE به اتمام رسید، آموزش پایتون را شروع می کنیم.

 

مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *